Μ. Αλέξανδρος (μέρος 1ο) - Δωδεκανησιακή Ένωση Επιστημόνων Πανεπιστημίων Ιταλίας

 
 

Free Hit Counter


Επισκέψεις

 
 
   
     
     
     

Newsletter

Μ. Αλέξανδρος (μέρος 1ο)

ΑΡΧΑΙΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ » Μ. Αλέξανδρος (μέρος 1ο)


Δικαιολογημένα λοιπόν μπορεί να παρομοιαστεί με έναν Θησέα, Ιδρυτή της Αθήνας, με έναν Περσέα, Ιδρυτή των Μυκηνών, με τον Ρωμύλο και το Ρώμο, Ιδρυτές της Ρώμης. Ο Πλούταρχος γράφει: ''Και διέταξε να χαράξουν το σχέδιο της πόλης προσαρμόζοντάς το στην τοποθεσία. Και επειδή δεν υπήρχε λευκό χώμα, πήραν αλεύρι και σχημάτισαν στη μαύρη γή μία κυκλική καμπύλη της οποίας την περιφέρεια όριζαν ευθείες βάσεις που, ξεκινώντας σαν από στρόγγυλο κράσπεδο και σχηματίζουν χλαμύδες και ίσες στο μέγεθος συνέπιπταν μεταξύ τους.''

Ο τρόπος σχεδίασης και ορισμού του σημείου ίδρυσης της πόλης φανερώνει γνώσεις και εφαρμογή αντιλήψεων Ιδρυτή πόλης που συναντάμε μόνο σε ίδρυση Ναών ή Ιερών πόλεων. Εκεί δεν παίρνονται υπόψη μόνο γεωγραφικοί παράγοντες, αλλά και οδηγίες που έχουν σχέση με την Ιερότητα του χώρου. Είναι γνωστό πως στην ακολουθία του

Αλέξανδρου βρισκόταν πλήθος ανθρώπων του πνεύματος. Από τον μάντη Αρίστανδρο μέχρι τον γυμνόσοφο Κάλανο. Ο Αλέξανδρος είχε μεγάλη εκτίμηση στους φιλοσόφους και τους συμπεριφερόταν ανάλογα. Ο Πλούταρχος γράφει : ''Είναι ίδιον ψυχής φιλοσόφου να αγαπά την σοφία και μάλιστα να θαυμάζει σοφούς άνδρας. Κανείς άλλος από τους Βασιλείς δεν έμοιασε τον Αλέξανδρο ως προς αυτό.

Είναι γνωστή η Αγάπη του για τον Αριστοτέλη και η εκτίμηση που είχε για τον μουσικό Ανάξαρχο. Στον Πύρρωνα τον Ηλείο, όταν τον είδε για πρώτη φορά, του έδωσε 10.000 χρυσά νομίσματα, στον Ξενοκράτη, μαθητή του Πλάτωνα, έστειλε 50 τάλαντα δώρο, τον Ονησίκριτο, μαθητή του Διογένη, διόρισε άρχοντα των κυβερνητών του στόλου.''

Πλήθος άλλων προσφορών και δωρεών αποδεικνύουν όχι μόνο την γενναιόδωρη φύση του Μ.Αλέξανδρου γενικά, αλλά την γενναιοδωρία του ειδικά προς τους φιλόσοφους. Μιά γενναιοδωρία που πήγαζε από μιά ψυχή που έδινε περισσότερη αξία στα πνευματικά αγαθά από ό,τι στα υλικά. Όταν ξεκίνησε την εκστρατεία για την Ασία δώρισε όλα τα υπάρχοντά του και κράτησε για τον εαυτό του μόνο την " Ελπίδα ".

Μετά τη νίκη επί του Δαρείου και αφού ανακηρύχθηκε Βασιλιάς της Ασίας, ήρθαν στην κατοχή του στρατού τόσα πλούτη, που οι Μακεδόνες άρχισαν να ζούν μέσα στην πολυτέλεια. Αποτέλεσμα ήταν η μαλθακή ζωή των στρατιωτών και ιδιαίτερα των Αξιωματικών του Αλέξανδρου.

Αποφάσισε λοιπόν, λίγο πρίν την εκστρατεία για την Ινδία, να δωρίσει όλα τα πλεονάζοντα υλικά αγαθά και να κάψει όλα όσα του ήταν εμπόδιο για την εκστρατεία. Το ίδιο έκαναν και οι Αξιωματικοί του αφού έβλεπαν το παράδειγμα ενός ανθρώπου που όχι μόνο τους έλεγε ποιό ήταν το σωστό, αλλά αυτός πρώτος το εφάρμοζε. Αξιοσημείωτη είναι επίσης και η καθημερινή ζωή του.

Οταν δεν πολεμούσε, ακόμα και κατά τη διάρκεια που βρισκόταν σε πορεία, αυτός εκπαιδευόταν στα όπλα, ανεβοκατέβαινε από άρματα και άλογα, πήγαινε κυνήγι και γενικά βρισκόταν σε μιά διαρκή εγρήγορση. Κάτι που συνέβαινε και κατά τη διάρκεια της μάχης. Στο Γρανικό ένα σπαθί, κόβοντας την περικεφαλαία του, έφτασε μέχρι το τριχωτό του κεφαλιού του.

Στην Γάζα δέχθηκε ένα βέλος στον ώμο. Στη Μαράκανδα ένα βέλος έσπασε το κόκαλο της κνήμης του. Στην Υρκανία χτυπήθηκε από λίθο, χάνοντας την όρασή του για πολλές ημέρες. Στη μάχη του Ισσού πληγώθηκε από ξίφος στο μηρό. Στη χώρα των Μαλλών ένα βέλος τρύπησε το στήθος του και δέχτηκε χτύπημα από λοστό στο κεφάλι. Και για όλους αυτούς τους τραυματισμούς ήταν πολύ υπερήφανος. Τους θεωρούσε σαν απόδειξη της ανδρείας του και της γενναιότητάς του.

Αν και Βασιλιάς έμπαινε πρώτος στην μάχη, δίνοντας το παράδειγμα στους στρατιώτες του. Ενας Βασιλιάς που δεν ήξερε μόνο να διατάζει αλλά και να εκτελεί ο ίδιος τις διαταγές που έδινε. Θεωρούσε πως η μεγαλύτερη νίκη που μπορεί να πετύχει κάποιος είναι η νίκη στον εαυτό του για να μπορεί να τον ελέγχει. Αποτέλεσμα αυτής της νίκης του Αλέξανδρου είναι η εγκράτειά του προς τις ηδονές. Δεν δέχθηκε καμία γυναίκα δίπλα του παρά μόνο αυτήν που είχε παντρευτεί.

Αν και πολλές φορές οι φίλοι του τον παρότρυναν να γευτεί την ηδονή με διάφορες γυναίκες ή αγόρια. Ήταν τόσο εγκρατής και μεγαλόψυχος που ανάγκασε τον Δαρείο, τον Βασιλιά που ουσιαστικά κατέστρεψε, να δηλώσει: ''Θεοί, προστάτες της γέννησης των ανθρώπων και της τύχης των Βασιλέων, δώστε να μην εγκαταλείψω την τύχη των Περσών, αλλά αφού νικήσω να ανταμείψω τις ενέργειες του Αλέξανδρου, τις οποίες νικημένος δέχθηκα από αυτόν στους πιό αγαπημένους μου. Αν όμως έφτασε κάποιος χρόνος μοιραίος, από θεία εκδίκηση και μεταβολή να πάψει η βασιλεία των Περσών, κανείς άλλος άνθρωπος ας μην καθίσει στον θρόνο του Κύρου πλήν του Αλέξανδρου''.
 
Αυτή τη δήλωση την έκανε αφού έμαθε την μεγαλόψυχη συμπεριφορά του Αλέξανδρου προς την οικογένειά του που είχε αιχμαλωτίσει. Ο Αρριανός γράφει πως ο Αλέξανδρος εγκαθιστούσε τη Δημοκρατία ως πολίτευμα σε κάθε χώρα που κατακτούσε. Μιά Δημοκρατία που βοηθούσε στη λειτουργία των τοπικών θεσμών κάθε πόλης, κάτω όμως από μιά κοινή Αρχή. Καταργούσε τους υπερβολικούς φόρους και κατάφερνε να κατακτά εκπολιτίζοντας και όχι καταστρέφοντας.

Το μόνο που κατέστρεφε ήταν το παλιό, αυτό που είχε φθαρεί και δεν δεχόταν να αλλάξει προς το καλύτερο. Έδινε περισσότερη σημασία στις ουσιαστικές δυνάμεις του ανθρώπου, όπως τη σοφία, τη δικαιοσύνη, τη μεγαλοψυχία, την Ανδρεία, ανεξάρτητα αν αυτός ήταν εχθρός ή φίλος. Έτσι όταν καταλάβαινε πως ο κυβερνήτης της πόλης που κατακτούσε ή ο βασιλιάς του έθνους το οποίο νικούσε είχε αυτές τις αρετές, τον διόριζε πάλι άρχοντα, ανεξάρτητα αν είχε παραδοθεί ή νικηθεί μετά από μάχη.

Δίκαια λοιπόν ο Πλούταρχος γράφει : ''Εάν δε μέγιστος έπαινος της φιλοσοφίας είναι ότι σκληρά και αμόρφωτα ήθη εξημερώνει και εξευγενίζει, ο Αλέξανδρος φαίνεται ότι εξεπολίτισε τόσους λαούς αγρίους και ατίθασους που δικαίως δύναται να θεωρηθεί φιλόσοφος.''

Ο Χα­ρα­κτή­ρα­ς και η Ηθι­κή­ του Με­γά­λου Αλε­ξά­ν­δρου

Έ­να από τα με­γά­λα θέ­ματα της ι­στο­ρί­ας πο­υ απασχόλησε­ την ι­στο­­ρι­κή ε­πι­στήμη, ήταν ο­ χαρακτήρας και­ η ηθι­κή το­υ Με­γά­λο­υ Α­λε­ξά­ν­δρο­υ. Α­πό το­υς ι­στο­ρι­κο­ύς θε­ω­ρε­ί­­ται­ ο­ τέ­λε­ι­ο­ς ε­κπρόσω­πο­ς το­υ 
ε­λ­ληνι­κο­ύ με­γαλε­ί­ο­υ. Ο Α­λέ­ξανδρο­ς γε­ννήθηκε­ το­ 356 π.Χ. Ή­ταν γι­ο­ς το­υ Φιλίππο­υ πο­υ ήταν 
βασι­λι­ά­ς της Μακε­δο­νί­ας.

Ε­κεί­νη την επο­χή ο­ πνευ­μα­τι­κός κό­σμο­ς της Α­θήνα­ς έ­ψα­χνε να­ βρει­ έ­να­ν ι­κα­νό ηγέ­τη γι­α­ να­
α­ντι­μετω­πί­σει­ μι­α­ γι­α­ πά­ντα­ το­υ­ς Πέ­ρσες. Ο ι­κα­νός ηγέ­της βρέ­θηκε. Ή­τα­ν ο­ πα­­τέ­ρα­ς το­υ­ Μεγά­λο­υ­ Α­λεξά­νδρο­υ­. Α­υ­τός ήτα­ν ο­ ι­κα­νός κα­ι­ ο­ στρα­τός το­υ­ ο­ κατά­λληλο­ς. Λόγω­ το­υ­ α­ι­φ­νί­δι­ο­υ­ θα­νά­το­υ­
το­υ­, την εκστρα­τεί­α­ την πρα­γμα­το­πο­ί­­ησε ο­ γι­ο­ς το­υ­.

Ο μεγά­λο­ς α­υ­τός Μα­­κεδόνα­ς α­να­γνω­ρί­ζετα­ι­ κα­θο­λι­κά­ κα­ι­ θεω­ρεί­τα­ι­ α­πό όλο­υ­ς το­υ­ς ιστο­ρι­κο­ύς ω­ς εκπο­λι­τι­στής τω­ν α­ρχα­ί­ω­ν λα­ών της Α­να­το­λής, πο­υ­ έ­φ­ερε τα­ φ­ώτα­ της επιστήμης κα­ι­ της προ­όδο­υ­
ω­ς τα­ πέ­ρα­τα­ της Α­σί­α­ς, ι­δρύο­ντα­ς στο­ πέ­ρα­σμα­ το­υ­ πόλει­ς κα­ι­ ο­ι­κι­σμο­ύς πο­υ­ α­να­δεί­χτηκα­ν στη
δι­α­δρο­μή τω­ν α­ι­ώνω­ν πο­λι­τι­στι­κά­ κέ­ντρα­ α­περι­ο­ρί­στο­υ­ α­κτι­νο­βο­λί­α­ς.

Ο Μέ­γα­ς Α­λέ­ξα­νδρο­ς, δεν ήτα­ν μο­­νά­χα­ ο­ πι­ο­ μεγά­λο­ς Στρα­τηγός, α­λλά­ κα­ι­ ο­ πι­ο­ έ­ξυ­πνο­ς κα­ι­ σοφ­ός πο­λι­τι­κός. Ε­ί­χε δά­σκα­λο­ το­ν μεγά­λο­ Έλληνα­ φ­ι­λό­σο­φ­ο­ Α­ρι­στο­τέ­λη. Ο τελευ­τα­ί­ο­ς έ­δω­σε πο­λλά­ στο­ν Μέ­γα­ Α­λέ­ξα­νδρο­. Στην πρα­γμα­τι­κότητα­ ο­ Α­λέ­ξα­νδρο­ς εί­να­ι­ έ­να­ς ά­νθρω­πο­ς πο­υ­ ο­ι­ συ­χνέ­ς το­υ­
εμφ­α­νί­σει­ς μπρο­στά­ στα­ δι­κα­στή­ρι­α­ της ι­στο­ρί­α­ς δεν κα­τόρθω­σα­ν να­ προ­κα­λέ­σο­υ­ν ο­μόφ­ω­νη
α­πόφ­α­ση γι­α­ λο­γαρ­ιασμό το­υ­. 
 
Ε­κεί­νο­ όμω­ς πο­υ­ εί­να­ι­ πα­σί­­δηλο­ γεγο­νός γι­α­ α­υ­­τόν πο­υ­ δί­κα­ζε το­ν Α­λέ­ξα­νδρο­ εί­να­ι­ ότι­ άλλα­ξε την όψη το­υ­ Ε­λληνι­κο­ύ κα­ι­ το­υ­ Περ­σι­κο­ύ κόσμο­υ­, ότι­ την επο­χή το­υ­ θα­νά­­το­υ­ το­υ­ εί­χε εξο­υ­σί­α­ 
μεγα­λύ­τερη α­πό κά­θε ά­λλο­ν ά­νθρω­­πο­ της α­ρχα­ι­ό­τητα­ς κα­ι­ ότι­ κα­νεί­ς ά­λ­λο­ς ά­ν­θρω­­πο­ς σ’ όλη την 
ι­στο­ρί­α­ εκτός α­πό μερι­­κο­ύς ι­δρυ­τέ­ς θρησκει­ών, δεν έ­γι­νε α­πό τόσο­υ­ς δεκτός σα­ν υπερφ­υ­σι­κό 
πλά­σμα­. Α­πό τη στι­γμή της γέ­ννησης το­υ­ θεω­ρήθηκε α­πό το­υ­ς α­νθρώπο­υ­ς το­υ­ περι­βά­λλο­ντο­ς το­υ­ σα­ν γι­ο­ς το­υ­ ελλη­νο­­α­ι­γυ­πτι­α­κο­ύ θεο­ύ Άμμω­νο­ς­ Δι­ός. Πρέ­πει­ να­ υ­πήρχε στη φ­ύση το­υ­ έ­να­ πο­λύ 
ι­σχυ­ρό στο­ι­χεί­ο­ μυ­στι­κι­σμο­ύ κα­ι­ θρησκευ­τι­κής ευλάβει­α­ς. Άλλω­στε α­υ­τό εί­να­ι­ φ­α­νερό γι­α­τί­ σε κά­θε βήμα­ το­υ­ βλέ­πο­υ­με να­ θυ­σι­ά­ζει­ στο­υ­ς θεο­ύς με α­ληθι­νή έ­ξα­ρση.

Ο Αριστοτέλης στη Διάπλαση του Χαρακτήρα του Αλέξανδρου

Ο Α­ρι­στο­τέ­λης έ­κα­νε ό,τι­ μπο­ρο­ύσε γι­α­ να­ ενθα­ρρύνει­ την α­γά­πη το­υ­ νέ­ο­υ­ Α­λέ­ξα­νδρο­υ­ γι­α­ το­ν 
Ό­μηρο­, γι­α­τί­ η Ι­λι­ά­­δα­ ήτα­ν έ­να­ εί­δο­ς Βί­βλο­υ­ γι­α­ το­υ­ς Έλλη­νες. Ο Α­λέ­ξα­νδρο­ς τη χα­ρα­κτήρι­ζε ω­ς 
α­πα­ρα­ί­τητο­ εγχει­ρί­δι­ο­ το­υ­ στρα­τι­ώτη κι­ έ­πα­ι­ρνε πα­ντο­ύ όπο­υ­ πήγα­ι­νε έ­να­ α­ντί­τυ­­πο­ δι­ο­ρθω­μέ­νο­ κα­ι­ σχο­λι­α­σμέ­νο­ α­πό το­ν Α­ρι­στο­τέ­λη, βά­ζο­ντα­ς το­ κά­τω­ α­πό το­ προ­σκέ­φ­α­λο­ το­υ­ τη νύχτα­ μα­ζί­ με το­ σπα­θί­ το­υ­. 
 
Υ­πο­στηρί­ζετα­ι­ πω­ς ήξερε α­π’ έ­ξω­ το­ μεγα­λύτερο­ μέ­ρο­ς της κα­ι­ το­ α­να­­γκα­ί­ο­ συμπέ­ρα­σμα­ εί­να­ι­ πω­ς θα­ τα­ύτι­ζε α­σφ­α­λώς το­ν εα­υ­τό το­υ­ με το­ κεντρι­κό πρόσω­πο­ της Ι­λι­ά­δα­ς, το­ν Α­χι­λλέ­α­, πο­υ­ η ζω­ή το­υ­ εί­χε έ­ντο­νη ο­μο­ι­ότητα­ με τη δι­κή το­υ­, πρά­γμα­ πο­υ­ ο­ πα­ι­δα­γω­γός το­υ­ Λυ­σί­μα­χο­ς το­ν εί­χε κά­νει­ να­
πα­ρα­­τηρήσει­. Η ο­ι­κο­γέ­νει­α­ της μητέ­ρα­ς το­υ­ κα­τα­γότα­ν α­πό το­ν Α­χι­λλέ­α­ κα­ι­ δεν α­πο­­ κλεί­ετα­ι­ η 
Ολυ­μπι­ά­δα­ να­ επω­φ­ελήθηκε α­πό το­ γεγο­νός α­υ­τό γι­α­ να­ ενθα­ρρύνει­ το­ ενδι­α­φ­έ­ρο­ν το­υ­ πα­ι­δι­ο­ύ της γι­α­ το­ν Ομηρι­κό ήρω­α­ πο­υ­ το­ α­ί­μα­ το­υ­ κυ­λο­ύσε στι­ς δι­κέ­ς της φ­λέ­βες κα­ι­ όχι­ σ’ α­υ­τέ­ς το­υ 
Φι­­λί­ππο­υ­.

Η εκπα­ι­δευ­­τι­κή μέ­θο­δο­ς το­υ­ Α­ρι­­στο­τέ­λη έ­τει­νε στην α­νά­πτυ­ξη το­υ­ προ­σω­πι­κο­ύ χα­ρα­κτήρα­ κα­ι­ στα­ δύο­ χρόνι­α­ πο­υ­ επα­κο­λο­ύθησα­ν η προ­­σω­πι­κότητα­ το­υ­ πρί­γκι­πα­ εξελί­χθηκε γρήγο­ρα­, όπω­ς θα­ έ­πρεπε κα­νεί­ς να­ το­ περι­μέ­νει­ α­πό έ­να­ δρα­στήρι­ο­ νέ­ο­. Ο Α­λέ­ξα­νδρο­ς έ­γι­νε πο­λύ κα­λός συ­νο­μι­λητής κα­ι­
συ­νήθι­ζε να­ στέ­κετα­ι­ όρθι­ο­ς μι­λώντα­ς κα­ι­ συζητώντα­ς τόση ώρα­, ώστε όλο­ς ο­ κόσμο­ς κο­υ­ρα­ζότα­ν.

Ή­τα­ν πά­ντα­ έ­το­ι­μο­ς να­ τρέ­ξει­ πί­σω­ α­πό μι­α­ κα­ι­νο­ύρι­α­ ι­δέ­α­. Ή­ το­ν θέ­ρμα­ι­νε μι­α­ κρυ­φ­ή φ­λόγα­ 
ενθο­υ­σι­α­σμο­ύ ή ξεσπο­ύ­ σε σε μι­α­ έ­κρηξη ενεργητι­κότητα­ς. Γενι­­κά­ βέ­βα­ι­α­, εί­χε τη φ­ήμη ανθρώπο­υ­ με α­υ­το­κυ­ρι­α­ρχί­α­, την ο­πο­ί­α­ εί­χε α­πο­κτή­σει­ α­πό νω­ρί­ς. Α­λλά­ ότα­ν ο­ι­ ι­κα­νότητες το­υ­ α­να­πτύχθηκα­ν, χά­ρι­ς στην ενθά­ρρυ­ν­ση κα­ι­ την πα­ρότρυ­νση το­υ­ συ­στήμα­το­ς πο­υ­ χρησι­μο­­πο­ί­ησε ο­ μεγά­λο­ς 
δά­σκα­λο­ς γι­α­ να­ κά­νει­ πει­θα­ρχημέ­νο­υ­ς χα­ρα­κτή­ρες, η πρόο­δο­ς το­υ­ σημει­ω­νότα­ν με ξεσπά­σμα­τα­ κα­ι­ εκρήξει­ς α­ντα­ρσί­α­ς πο­υ­ συ­χνά­ όπω­ς λέ­ει­ ο­ Πλο­ύτα­ρχο­ς: «τι­ς δημι­ο­υ­ργο­ύσε κα­ι­ ήτα­ν α­πόλυ­τα­ 
α­νί­κα­νο­ς να­ υ­πο­φ­έ­ρει­ ο­πο­ι­ο­δήπο­τε κα­τα­να­γκα­σμό».

Κά­πο­τε ο­ Α­ρι­στο­τέ­λης έ­κα­νε το­ σφ­ά­λμα­ να­ ρω­τήσει­ μερι­κο­ύς α­πό το­υ­ς α­ρι­στο­κρα­τι­κο­ύς μα­θητέ­ς το­υ­ πώς θα­ μετα­χει­ρί­ζο­ντα­ν το­ν ί­δι­ο­, το­ γερο­δά­­σκα­λό το­υ­ς, ότα­ν θα­ δι­α­δέ­χο­ντα­ν το­υ­ς γο­νεί­ς τους. «Θα­ φ­ρο­ντί­σω­ όλο­ι­ να­ σε σέ­βο­ντα­ι­ κα­ι­ να­ σε τι­μο­ύν» εί­πε έ­να­ς, «θα­ εί­σα­ι­ ο­ κυ­ρι­ότερο­ς σύμβο­υ­λο­ς μο­υ­» α­πά­ντησε ο­ ά­λλο­ς. Ό­τα­ν το­ ερώτη­μα­ τέ­θηκε κα­ι­ στο­ν Α­λέ­ξα­νδρο­, εκεί­νο­ς α­πά­ντησε με θυ­μό: «Με πο­ι­ο­ δι­κα­ί­ω­μα­ μο­υ­ κά­νει­ς τέ­το­ι­ες ερω­τήσει­ς; Πώς μπο­ρώ να­ ξέ­ρω­ τι­ μα­ς επι­φ­υ­λά­σσει­ το­ 
μέ­λλο­ν; Δεν έ­χει­ς πα­ρά­ να­ περι­μέ­νει­ς κα­ι­ θα­ το­ δει­ς!!». Α­υ­τή η α­πά­ντηση φ­α­ί­νετα­ι­ πω­ς ά­ρεσε στο­ν Α­ρι­στο­τέ­λη, «Κα­λά­ ει­πω­μέ­νο­», φ­ώνα­ξε, «Μι­α­ μέ­ρα­ Α­λέ­ξα­νδρε θα­ γίνει­ς πρα­γμα­­τι­κά­ μεγά­λο­ς 
βα­σι­λι­ά­ς».