Γεώργιος Αντουράκης - Δωδεκανησιακή Ένωση Επιστημόνων Πανεπιστημίων Ιταλίας

 
 

Free Hit Counter


Επισκέψεις

 
 
   
     
     
     

Newsletter

Γεώργιος Αντουράκης

ΝΕΩΤΕΡΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ  » Επιστήμονες Ελλάδας

Αρχαιολόγος
Rating:3.18, Votes:11
  • Συντήρησης Μνημείων
    Συντήρησης Μνημείων

O Γεώργιος Αντουράκης (1936-2006) ήταν θεολόγος, αρχαιολόγος καί καθηγητής Πανεπιστημίου.

Βίος

Ο Γεώργιος Αντουράκης γεννήθηκε το 1936 στην Ασή-Γωνιά Χανίων Κρήτης και ολοκλήρωσε της γυμνασιακές του σπουδές στο Ρέθυμνο. Αποφοίτησε από τη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και το τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών. Υπήρξε τελειόφοιτος της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Επίσης παρακολούθησε μεταπτυχιακά μαθήματα Αρχιτεκτονικής, Ζωγραφικής, Γλυπτικής, Μικροτεχνίας, Τεχνικής Ανασκαφών, Συντήρησης έργων τέχνης και Επιγραφικής στο ‘’Instituto di Archeologia Cristiana’’ της Ρώμης. Επίσης παρακολούθησε τους πρακτικούς κλάδους της Αποτύπωσης, Αναστήλωσης και Συντήρησης Μνημείων και έργων τέχνης στις Ειδικές σχολές στη Φλωρεντία και τη Ρώμη. Επίσης παρακολούθησε μαθήματα Ιστορίας της Τέχνης, Ελληνικής και Λατινικής Επιγραφικής στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Ρώμης. Απεβίωσε στις 18 Απριλίου 2006.

Εκπαιδευτικό έργο

Αφού εργάστηκε στη μέση εκπαίδευση στη συνέχεια διορίστηκε επιστημονικός συνεργάτης στη Θεολογική Σχολή Αθηνών όπου ανακηρύχθηκε το 1977, αριστοβάθμιος διδάκτωρ της Χριστιανικής και Βυζαντινής Αρχαιολογίας Παλαιογραφίας και Επιγραφικής με θέμα, ’’Αι μοναί Μυριοκεφάλων και Ρουστίκων Κρήτης μετά των παρεκκλησίων αυτών. Συμβολή εις την έρευνα των χριστιανικών μνημείων’’. Προήχθη σε επιμελητή και λέκτορα , το 1985 εξελέγη Επίκουρος καθηγητής, το 1992σε Αναπληρωτή και το 1997 σε καθηγητή. Δίδαξε επίσης στη Ριζάρειο Εκκλησιαστική Σχολή, στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική Σχολή Αθηνών, στο Διδασκαλείο Μέσης Εκπαιδεύσεως, στα ξενόγλωσσα τμήματα της Πανεπιστημιακής Λέσχης Αθηνών, στο Ελληνικό Κολλέγιο και στη Θεολογική Σχολή του ‘’Τιμίου Σταυρού της Βοστώνης. Εχει τιμηθεί από την Ακαδημία Αθηνών για τις Γλωσσικές και Διαλεκτικές του μελέτες.

Συγγραφικό έργο

  • ‘’Βυζαντινός ναΐσκος της Αγίας Ειρήνης εις Κουρνάν Χανίων’’, Αθήναι 1974
  • ’’Δελφοί αρχή και τέλος μιας οδοιπορίας. Αρχαιολογικός και Ιστορικός οδηγός της αρχαίας Φωκίδος’’, Αθήνα, 1976
  • ’’Βυζαντινός ναός του Αγίου Γεωργίου Χριστού εις Κουράν Χανίων, Κρητική Εστία, τομ.19, (1976),
  • ’’ Αι μοναί Μυριοκεφάλων και Ρουστίκων Κρήτης μετά των παρεκκλησίων αυτών. Συμβολή εις την έρευνα των χριστιανικών μνημείων’’, Αθήναι 1977
  • Κρητικά τοπωνύμια. Το όνομα του χωριού Κουρνάς Αποκορώνου, Αθήνα, 1981
  • Χριστιανική Αρχαιολογία. Στοιχεία από την Τέχνη της Ανατολής και της Δύσεως,τομ.Α΄,Β’, Αθήνα, 1984
  • ’’Κρητικές γλωσσικές μελέτες, Αθήνα, 1985
  • «Επιλογή λαϊκών όρων για το χριστιανικό και τις γιορτές. Συμβολή στην έκφραση της χριστιανικής λατρείας και της τέχνης», Επ.Επ.Θεολ. Σχ. Αθηνών, τομ. 26(1986), σελ.585-632
  • Ταφή καύση και ανάσταση νεκρών. Μηνύματα από την παράδοση και την Τέχνη, Αθήνα, 1986,
  • ’’Τοιχογραφημένοι βυζαντινοί ναοί της Κρήτης,τ/χ. Α, Επαρχίαι Σφακίων –Αποκορώνου-Ρεθύμνης. Ιστορική και αρχαιολογική μελέτη, Αθήνα,1978-1987
  • «Μελέτη, καταγραφή και αρχειοθέτηση των Χριστιανικών μνημείων της Ελλάδος. Μεθοδολογία-γενικές αρχές της χριστιανικής τέχνης», Επ. Επ.Θεολ. Σχ.Αθηνών, τομ. 27 (1986), σελ.811-878
  • Μηνύματα από τη Χριστιανική Επιγραφική, Ρέθυμνο 1988
  • Ελληνική Χριστιανική Επιγραφική, Αθήνα, 1988
  • Ο Άγιος Νικόλαος στη Βυζαντινή τέχνη και παράδοση., Αθήνα, 1988
  • Ευμένιος Ξυρουδάκης, ο λόγιος και αγωνιστής ιεράρχης (1850-1920), Αθήνα, 1990
  • Ορθόδοξη εικονογραφία: προϋποθέσεις κατευθύνσεις και προοπτικές, Αθήνα, 1991
  • Σύμμικτα χριστιανικής τέχνης, Θεσσαλονίκη 1992
  • «Περί των Τριών Μεγάλων Ιεραρχών: μηνύματα- σκέψεις-εικονογραφικές παρατηρήσεις», Κληρονομία,τομ.21 (1989),σελ.57-70
  • Αρχαία μαρτύρια και χριστιανικοί ναοί. Η επίδραση της τιμής των Μαρτύρων στη λατρευτική ζωή της Εκκλησίας, Αθήνα, 1994
  • Κρητικά σύμμικτα. Παρατηρήσεις σε βυζαντινούς ναούς της δυτικής Κρήτης. Συμβολή στην προκρητική Σχολή ζωγραφικής, Αθήνα, 1994
  • «Η Χριστιανική τέχνη στα Ελληνικά Γραμματόσημα: περίγραμμα –παρατηρήσεις. Κατάλογοι Γραμματοσήμων. Θέματα, πρόσωπα και γεγονότα της Ελλάδος και της Κύπρου», Καιρός-Τόμος τιμητικός στον ομότιμο καθηγητή Δαμιανό Δόικο, Επ.Επ.Θεολ.Σχολ. Θεσσαλονίκης, τομ.4 (1994), σελ.535-551
  • «Έργα χριστιανικής τέχνης στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών», τομ. 30 (1995), σελ.661-678
  • Χριστιανική Τέχνη της Δύσεως. Περίγραμμα Ιστορίας, Τέχνης και ορολογία, Αθήνα,2002
  • Θέματα Αρχαιολογίας και Τέχνης,τομ.Α, Αθήνα, 2002
  • Δύο ελληνικοί ναοί –Διακονίες στο κέντρο της Αρχαίας Ρώμης, Αθήνα, 2002
  • Τα παλαιοχριστιανικά μνημεία της Μήλου και του Ιλισσού, Αθήνα, 2003
  • Χριστιανική Αρχαιολογία και Επιγραφική, τομ.Α, Εισαγωγή-Γενικές αρχές, Αθήνα, 2003, τομ.Β΄ Ζωγραφική: Βυζαντινή και Μεταβυζαντινή, Αθήνα, 2003, τομ.Γ’ Αρχιτεκτονική και Επιγραφική, Αθήνα,2003
  • Παλαιοχριστιανικές επισκοπές Πανόρμου-Ελεύθερνας Κρήτης, Ρέθυμνο, 2003
  • Φράγμα-Τέμπλο-Εικονοστάσιο και άλλες λειτουργικές κατασκευές του ιερού βήματος, Αθήνα, 2003
  • «Ο Βυζαντινός ναός του Αγίου Ιωάννου στο Κάτω Βαλσαμόνερο Ρεθύμνης», Επ.Επ.Θεολ.Σχ. Αθηνών, τομ. 38 (2003), σελ.325-374